Kuidas küll oma lastest inimesi kasvatada?

Posted: märts 6, 2008 in Uncategorized
Eile sõitsin bussiga. Minu vastas laiutasid üle mitme pingi kaks umbes 10-aastast neiut. Üks neist pisut paksuke, suure kummikommikotiga ning teine miinuskraadides ilmaga paljaste jalgade ja miniseelikuga, kuid mõlemad üsna hästi riides. Järgmises peatuses tuli bussi vanahärra, kahel kargul. Neiukesed ei liigutanudki ennast, kuid mees pressis end rahumeeli ühe kõrvale istuma, kes see peale kriiskas, ohkas ja nägusid tegi. Kohutav – inimene, kes on pea võimetu püsti seisma, tahab istuda! Seejärel hakkasid nad neid komme sööma kahepeale, nii et kott oli praktiliselt selle mehe, võõra inimese, süles. Ja matsutasid. Lisaks muidugi konstantne bussis olevate inimeste kõva häälega kommenteerimine. Mina olevat emo (ega mõistus pole oma teha) ja kõik mutid ja papid ilgelt rõvedad. Ja nii edasi.Mu süda tõmbus krampi. Mul on ju kah kaks tütart. Kuidas ma küll kasvatan neist inimesed, kes nii ei käituks? Õuduste õudus. Kas see on siis tänapäeva rahamaailma tulemus, kus vanematel pole aega oma lastega tegeleda? Ma polnud isegi mingi muster(vara)teismeline, aga no elementaarne viisakus?
Samas, kas need vanemad üldse teavad, millised on nende lapsed väljaspool kodu? Kuidas sellist asja üldse teada, kontrollida…Kuidas kasvatada oma lapsest austav noor, kui ühiskond ilmselgelt tingib teisiti?
Mähkmete vahetamine, magamata ööd, jonnituurid – see kõik on imekerge selle kõrval, kuidas suunata ja õpetata oma järeltulijaid nii, et neid võiks viieteist aasta pärast uhkusega vaadata. Et nad oleks minu moraalitunnetusele vastavad noored ja täiskasvanud, et nad käituksid hästi. Melianiga on seepärast nii palju kergem, et praegu veel ei mõtle sellele. Mirithile tuleb juba maailma asju seletada. Kuidas õpetada tolerantsi, kui issi on homofoob ja rassist ja mina vat et liigagi konservatiivse maailmapildiga mõne koha pealt? Kuidas selgitada lapsele, et elu pole multifilm ja jalga ei saa tagasi panna? Sest Mirith järjekindlalt küsib selle reklaami peale, et no miks ei saa. Ja seleta kuidas seletad, ega ühest õiget vastust ju polegi, miks ei võiks lihtsalt jalga tagasi panna ja edasi elada? Võid ju öelda, et pärismaailmas asjad nii ei käi, lihtsalt ei käi, aga kolmeaastasele sellest ei piisa.

Lõpuks tunnistasin, et mu mehel on õigus – oma jäägitu püüdega Mirithist kasvatada isemõtlev ja -valiv laps olen ma ta ära rikkunud. Kuna meie põhimõtted, meie riietusstiil ja huvid ei vasta tihti ühiskonna mallidele, üritasin oma last neutraalselt kasvatada ja suunata, et ta saaks ise otsustada. Tegelikult olen ma ta sellega tõuganud jäägitusse tibimaailma, ostes talle vaid printsessiraamatuid ja roosasid riided. Lollus! Laps usaldab ja idealiseerib oma vanemaid ja see ongi normaalne, et ta võtab malli meie järgi, et teda huvitab sama elu. Nüüd on sellel tibitsemisel lõpp. Ma ostan oma lapsele riideid, mis on minu meelest ilusad ja need ei pea olema erkroosad, et maailmas läbi lüüa. Ma ostan talle raamatuid haldjate ja loomadega, et kasvatada temasse huvi fantaasiamaailma vastu, et õpetada austust meid ümbritseva elu vastu. Ma võtan ta kaasa endaga festivalidele ja telkima, näitan talle oma huvisid, oma elu, lasen tal kuulata oma muusikat.
Nii või naa tekib veidi suuremana periood, kus ta huvitub samast, millest sõbrad ja seda ma ei saa kontrollida. Aga ma ei pea sellele pinda tekitama, mida ma ise õigeks ei pea.
Nii või naa on mul ranged põhimõtted näiteks needistamise kohta, mida ma tal lihtsalt enne teatud aega teha ei luba ja kõik. Ma ei pea temast tegema meie väikest koopiat, see poleks aus, aga ma pean talle näitama ka “meie maailma”, kuidas ta muidu saaks objektiivselt otsustada?

 

Lisa kommentaar

