Päris perekond

Posted: detsember 17, 2009 in Uncategorized

Mind häirib alati hirmsasti, kui keegi vihjab, et minu pere nagu polekski päris. “Noh, saad aru ju küll, et nagu ilma meheta”. Minu arust on palju erinevaid perekondi – kus on ema, isa ja lapsed; kus on hoopis vaid mees ja naine; kus on kaks isa ja lapsed; kus vanaema ja lapselapsed; kus hoopis isa ja laps. Perekondi on igasuguseid ja palju erinevaid ning ma leian, et üks pole teisest kehvem oma struktuuri tõttu.

Mis meil siis nii väga erinevat on? Neli seina on, toit on, voodid on, täiskasvanuid on, lapsigi, on isegi kelk ja lõngakerad. Pere nagu iga teine, lihtsalt teises kontekstis. Statistika väidab, et Eestis ei ela iga kolmas laps oma bioloogilise isaga koos – kas on tegemist siis üksikvanema lapsega või elatakse uue isaga. Kas keegi siis tõesti leiab, et kolmandik meie peredest pole päris?

Enamasti inimesed kohmetuvad kõvasti, kui neile rõõmsameelselt teatan, et mu pere on päris ja tervik. Ma saan aru küll, mida inimesed mõtlevad, kui ütlevad, et kunagi tahad ju päris pere kah? Ei taha, mul on juba päris pere ja ma olen nendega hirmus õnnelik. Kunagi tahaks lihtsalt kedagi, kellele saab konstantselt kaissu ronida ning prügi väljaviimise kohustuse tema peale lükata.

***

Kui ma teist last ootama jäin, lootsin saada poega. Ja mul oligi täiesti poisi tunne esimesed mitu kuud, kuni Melian ultrahelis selgelt avaldas, et sealtpoolt tuleb jällegi üks heleroosa pamp. Alguses olin isegi pettunud, kuigi harjusin kiirelt – laps on ju laps.
Kui üksi jäin, tänasin Emakest Maad, et mul on siiski tütred. Üksikemana tundub kuidagi palju kergem kahe tütre kasvatamine, esiteks anname me kokku võrratu komplekti, teiseks saavad nad üksteisele lihtsamini toeks olla ja kolmandaks muidugi ka majandusliku poole pealt.

Ma jumaldan nende õdedevahelist armastust, see on võrratuim asi maailmas. Kuidas magamaminekul Melian tirib võrevoodist oma teki ja padja, et vedada need õe voodisse, et pugeda talle kaissu. Enamasti läheb ta küll öösel enda koikusse tagasi, kuid imearmas on vaadata neid teineteise kaisus kihistamas. Mul pole isegi südant nendega pahandada, et nad magama jääksid, sest nende vadistamine on nii ületamatult armas. Kuidas Mirith toob õele juua, kui tollel kesk sööki tass tühjaks saab. Kuidas Mirith talle raamatuid loeb ja õpetab teda meisterdama, ise räägib nii targalt, kuidas “õde on alles väike ja veel kõike ei oska, laamendab natuke, aga ma õpetan teda ja varsti on ta ka tark”. Kui me Mirithiga vahel riidu läheme, asub Melian kohe tema poolele, läheb õe kõrvale ja õiendab mulle vastu. Ja kui Mirith nutab, hakkab Melian ka tingimata kaasa nutma, et õe valu endale võtta. Iga hommik, kui me Mirithit lasteaeda viime, tuleb lisaks mulleantavale musile ka kindlasti väikeõde kallistada. Õhtuti lüüakse tagatoa uks kinni ja teatakse, et ma mingu lugegu oma raamatuid, nemad mängivad omaette. Ja sealt kostub siis titade kussutamisi, Duplo klotside klõbinat ja mu voodi batuudiks tegemist.
Neid lugusid on tohutult ja tohutult, nende omavaheline side on väga tugev ja see teeb mu õnnelikuks.

Ma jumaldan oma tütreid, ma jumaldan lihtsalt nende tegemiste jälgimist. Ma istun tihti keset lastetoa põrandat ja vaatan nende tegutsemist. Väikeste hingede mõttemaailm ja jutud on midagi nii ületamatult erilist, millest meie, suured, aru ei saa. Kahju on näha, et nii paljudel vanematel ei ole seda aega, lihtsalt istuda ja vaadata oma last. Aidata tal kollane klots punase peale, kui kõik õigesti ei lähe; näidata, kuidas tuleb lapiga põrandat kuivatada, kui joomine on olnud liiga hoogne; lugeda õhtujuttu; karata muusika saatel käest kinni mööda elutuba ja vaadata taevast allasadavat lund.

See on võrratu kogemus, mida me saame – võimaluse kasvada koos oma lastega.

Lisa kommentaar

