Uuest aastast jätan ostmise maha!

Posted: jaanuar 1, 2011 in Uncategorized

Nii ongi. Mina enam raha ei kasuta…

Inimestele, kes mind tunnevad, ei tule küllap mitte mingi uudisena, et ma krooni hindan ja eurot jälestan. No tõepoolest, mitte üht positiivset asja ma selles rahavahetuses ei näe. Inimesed kilkavad, et mõelge, kui tore, Soome HMi poodlema minnes polegi vaja enam raha vahetada. Soomes ma ei käi, nii et mind see ei puuduta – aga kui käiks, naudiks valuutavahetust just kogu täiega. See teeks ju “välismaale” mineku veel toredamaks ja eriliseks. Lapsepõlvest mäletan seda raha vahetust ja võõras riigis arveldamist just osana toredusest, mitte tüütu tegevusena. Aga eks arvutamine võib mõnel pea sassi ajada küll…

Ja mõelgem suurelt! Riigi tasandil, ärimeeste tasandil, firmade tasandil! Ee…miks? Miks peaks mind, puhtegoistlikult, see kõigutama, et kuskil kaugel kellegi elu muutub paremaks? Et raamatupidajad ei pea enam kasutama Exceli automaatset valuutaarveldust? Ei…ei, ikka veel ei taba seda positiivset nooti. Minu elu siiski muutub kurvemaks, halvemaks ja keerulisemaks.

Siin kohal tasub märkida, et olen rangelt sularahainimene. Mul, tõsi küll, on pangakonto ja isegi -kaart, aga seda vaid mõne hädavajaliku arve maksmiseks, mida mujalt oleks keeruline maksta ja õppetoetuse saamiseks. Ideaalis siiski loobuks kunagi ka pangakaardist, kui see pole enam nii hädavajalik.
Seega pole minu jaoks mitte mingi argument maksta kaardiga ja unustada see va euro. Iseenesest juba tundub see idee mulle tobedana, andes võimaluse pettuste ja vigade tekkeks, kui inimene isegi ei vaevu vaatama, kas ümberarvestused ning kassas kokku löödud summa on õiged, rääkimata sellest, et seda kauem uue vääringuga harjumine aega võtab, kui seda täielikult ignoreerida.
Mina olen just esirinnas kassapidajate hirm, kes neid sente seal loeb ja kõike täpselt teada tahab.

Miks ma hindan krooni? Minu jaoks on oma raha üks tähtis osa kultuurist, see on eriline ja hea. Meie oma kroon, meie kaunid mündid ja kenad värvilised rahatähed. Ma ei ole veel kohanud inimest, kes peaks eurot kui füüsilist raha ilusamaks või mugavamaks meie omast.

Üleüldse tuli rahavahetuse tõttu see aasta kuidagi  nukra noodi all. Käisime eile osa võtmas aktsioonist süütada küünal krooni mälestuseks. Tol varajasel õhtutunnil neid Pärnus eriti palju polnud, kuid tahan uskuda ja oma tutvusringkonna puhul julgengi väita, et seda pigem teadmatusest, kui hoolimatusest. Mida lähemale see aastavahetus jõudis, seda enam hakkasid inimesed eurot pelgama, isegi need, kes enne tolle saabumist suure hurraaga tervitasid.
Mu ema rääkis, kuidas krooni tuleku ajal mitte üks inimene ei vingunud, et keeruline või tuleb ümber arvestama hakata, et miski oleks tüütu…Kõik ootasid õhinaga. Ja vaadates nüüd enda ümber, ei näe ma mitte kedagi, kes EI vinguks. Kellel tööalaselt raske, kellele ei meeldi rahatähtede suurus, kes pelgavad niisama arvestamist. Ma nõustun nende kõigiga.

Kui jätta kõrvale kõik see emotsionaalne ja mugavuslik osa ja võtta appi oma napid teadmised maailmapoliitikast, ei poolda ma ka ühisraha ideed, mis on samm kaotamaks meiesuguste pisikeste rahvusriikide identiteeti ega kindlasti mitte eurot, millel minu uskumise põhjal eriti pikka eluiga ei ole. Õnneks on see teema, kus pole vaja pikalt vaielda – aastad näitavad, kellel õigus oli ja ma usun, et see selgub piisavalt  varsti.

Võtame vaikse minuti leinamaks Eesti Krooni.

Kommentaarid
  1. Kristiina ütles:

    Mul on kah nii kurb meel, et sellevõrra on Eesti kaotanud jälle midagi erilist.

  2. Hedo ütles:

    Su blogi lugedes ma ikka nii tihti kurvastan, et blogipostitusi ei saa like’ida.

  3. Rents ütles:

    Mina hääletasin Euroliitu astumise vastu, aga raha vastu mul hetkel küll otseselt midagi ei ole – ainus negatiivne asi on see, et ma ei usu, et euro väga jätkusuutlik oleks. Selles mõttes üsna nõme ettevõtmine, et seda tehakse ajal, mil teised riigid spekuleerivad juba eurost loobumise teemadel. Samuti on imelik, et Eesti plaanib kroonid hävitada – soomlased hoiavad siiani markasid kuskil keldris ja keegi ei tuleks selle pealegi, et neid põlema panna.

  4. Rents ütles:

    P.S. Saab ju laikida

  5. Kristhel ütles:

    Oi, sa ütlesid minu eest kõik just ära. Ma olen üks nende seast, kes lausa jälestavad ja vihkavad seda uut rahatähte. Ma loodan siiralt, päris ausalt, et see euro kiiresti hukka saab. See oleks paras!

  6. Liis ütles:

    Kuigi muudes asjades olen Sinuga paljuski ühel meelel, siis euro tulekut ootasin ma pikisilmi 🙂

    • Maibritt ütles:

      Minul on täiesti sügavalt ükskõik, mis rahas ma maksan. Ümberarvestamine on mõnda aega keeruline, aga varsti harjub ära. Siis ei tule meeldegi, et kunagi teine raha oli. Kas sul on muidu kõik kroonised talletatud tulevastele põlvedele?

  7. Anu ütles:

    Kellele see paras oleks, et euro hukka saaks? On jah nõme, et kroone enam pole ja euro mulle absoluutselt ei meeldi ka, aga.. ma väga ei tahaks, et see hukkuks ka. Meie raha nüüd ju.

  8. pisike ütles:

    Minule euro meeldib.
    Väga.
    Ja mul on tõesti hea meel, et me selle kasutusse võtsime – ainuõige valik ja lõpuks ometi üks tõeliselt hea otsus! 🙂

    • Rents ütles:

      Ma küll kahtlen, kas see just AINUÕIGE valik oli, arvestades seda, et võtsime selle vastu ajal, mil nii Saksamaa kui Hispaania EUROst loobumisest räägivad.

  9. Jaana ütles:

    mulle meeldis kroon, sest see oli osa meie iseseisvunust riigist. ja mulle ka euro ei meeldi. tegin just suure vea ja vaatasin pangaarvet. aga erinevalt sinust, pole ma sularaha inimene ja loodan, et kord need mõnedki kohad, kus veel kaardiga maksta ei saa, saavad endale makseterminalid.

  10. Kessu ütles:

    Mina lihtsalt enam ei jaksa kroon-euro võitlust oma peas pidada. On nii, siis on nii. Euroopa Liitu läksime ju teadmisega, et euro tuleb kasutusele niikuinii.
    Ühesõnaga – olen vait ja teenin edasi! Kirjutan just oma krooni-mälestusi üles 🙂

  11. Marion ütles:

    Euro tulek iseenesest pole midagi eriti jubedat, enamik protesteerivad selle vastu lihtsalt seetõttu, et see on “issand kui kole”.
    Samas on muidugi taunitav EV jätkuv suhtumine kogu EL teemasse – oleme hästi tallalakkujad, teeme absoluutselt kõike mida kästakse (just nimelt), isegi kui see on täies mahus ebaõiglane ja ohverdame kasvõi kogu rahva heaolu selle nimel, et saaks ikka sinna paljukiidetud Euroopa Liitu, mis annab meile ühtteist, aga võtab see-eest rohkem ära.
    Arvan, et kriitika peaks suunama sinnapoole, näiteks kritiseerima EV suhtumist ja väärtuste hindamise oskust ning sealt omakorda EL-i poliitikat enda liikmete suhtes, mida aasta edasi, seda enam hakkab mulje jääma, et oodatud tulemuseks on üks suur ühtne liitriik, mille põhimõtteks ei ole mitte üldine vabadus ja ühtsus, vaid konkuretns – kes on kõvem ja kes pääseb eesistujaks, see määrab ka poliitika, teised (väiksemad) vahtigu lolli näoga pealt.

  12. mormelar ütles:

    Tegelikkuses pole ju nii, et ELi minnes sai juba euroga nõustutud, meil on mitmeid ELi riike, kes pole aga eurotsooni liikmed. See poleks teps mitte väga raske olnud korraldada rahvahääletus ja eurot mitte vastu võtta ning oleks ka kindlasti kõvasti odavamaks osutunud nii lühikeses kui ka pikas perspektiivis.

    Euroopa Liidu vastu olen ma olnud algusest peale, isegi päris teismelisena, kus asjast eriti midagi ei jaganud. Mida rohkem jagan, seda enam olen.

    Rahatähti ei talletanud, polnud hetkel lihtsalt võimalust ja ei näinud tegelikkuses ka väga mõtet, pilte saab ju raamatustki näha. Mõned mündid on küll alles.

    • Tauno ütles:

      Eesti EU-sse vastuvõtmisel oli tingimus juba sees, et euro rahana tuleb. Vanematel liikmesriikidel oli võimalus euro poolt või vastu hääletada, Eestil seda võimalust lihtsalt polnudki.

      • mormelar ütles:

        Tauno, toosama leping sätestab ka selle, et meie põhiseadus on ELi omast ülim, seega kui me oleks referendumi tulemusena võtnud vastu otsuse eurotsooniga mitte liituda ja selle ka seadusesse lisanud, poleks me pidanud eurot vastu võtma.

  13. piibe ütles:

    Vägagi nõus. ja nu HM shoppata sai enne ka ilma raha vahetamata. Kaardiga makstes. Mitte et see oluline oleks.

    Aga nu ütlen samuti, et mis meil muud üle jääb kui harjuda ja leppida.

  14. p6ldreh ütles:

    Samad tunded euro suhtes. Raamisin 500se ära ja nüüd ilutseb ta mul laua pel…

  15. Raven ütles:

    Meie põhiseadus ei ole EL põhiseaduse suhtes ülem, vaid vastupidi ja seega pole ka miskit õigus otsustada alates hetkest, kui EL astuti.
    Ja pealegi otsustati Euro tulek Eestis juba 92. aastal, kui Eurot reaalselt ei eksisteeriudki veel ja me EL-s polnud. Seega oli meie “kallil valitsusel” juba krooni kasutuselevõtu ajal selge, et see raha ainult vaheetapiks jääb. http://uudised.err.ee/index.php?06221245

Lisa kommentaar

