“Emme, mul on maailma parim lasteaed!”

Posted: september 10, 2014 in Uncategorized

Pärnus tõusis lasteaedade kohatasu.
Tegemist on toreda, lapsevanemate endi ehk lasteaedade hoolekogude esindajate algatusega. Sest raha läheb otse lasteaiaõpetajate ja -töötajate palgafondi. Mis summat tõstab küll, aga jätab siiski lasteaiaõpetaja kõige kõrgema palga allapoole kooliõpetaja palka. Siiski tore.

Minu arust on uus lasteaiamaks väga õiglane. Ja ma olen madala palgaga, minu palgast on lasteaiaarve väga suur osa. Sellegi poolest on mul lihtne mõista, et mu laps veedab lasteaias enamuse oma ajast ning on väga oluline, et tal oleks soe tuba, hea söök ja toredad õpetajad. Et tal oleks kunstitarbed ja palju värskeid vilju ja õpetajad, kes oskavad ka temasugust draamakuningannat õpetada. Mul on vedanud, sest minu lapsel on see kõik olemas ning mul ei ole kahju selle eest maksta.
Toiduraha? See toiduraha on ju palju väiksem, kui keskmisel päeval kodus kuluks.

Ei saa ka unustada, et lapsevanema poolt makstav summa on reaalselt lapse koolituskuludega võrreldes pisku. Eeldades, et krooniajast saati proportsioonid üleliia muutunud pole, ei kata lapsevanema makstav osa isegi mitte 30% reaalsest summast, mis kulub ühe lapse lasteaias käigule. Selle ülejäänud raha katab linn. Aga ikka on linn paha ja kole ja mitte midagi meie heaks ei tee, eks.

Kui tekkis mõte tõsta kohatasu, käis see mitu korda uudistest läbi. Kõigepealt siis, kui tehti ettepanek ning asja kaaluma hakati ja teiseks siis, kui see ka vastu võeti. Sealjuures mitte ainult kohalikest uudistest, vaid ka nt ERRist, kindlasti ka mujalt, ning loomulikult on kogu info kättesaadaval linna kodulehel.

Siiski on eile ja täna, arvete saabumise aegu, minu sotsiaavõrgustik täis kurje vanemaid, kes asjast esimest korda kuulevad. Aga kas ei peaks hoopis endalt küsima, et miks?
Ma ei oska öelda, kuidas kõik lasteaiad asja lahendanud on, aga meie lasteaias on seintel ja ustel isegi meeldetuletavad sildid üleval. Et info kõigini jõuaks.

Ma saan aru, et see nõuab pere eelarve ümber planeerimist. Meil nõuab kah. Ma saan aru, et on inimesi, kes isegi ei märka seda tõusu arvel ja on inimesi, kes on sellega väga hädas. Siiski ma ei saa aru, kuidas on inimesi, kes arvavad, et see on ebaõiglane või põhjendamatu. Raha, mis läheb otse nendele inimestele, kes kasvatavad, hoiavad, paitavad ja lohutavad meie lapsi päevast päeva. Inimesed, kes on seda väärt ja veel rohkematki.

Kommentaarid
  1. Kessu ütles:

    Hästi kirjutatud.
    Ka Tartus tõusis lasteaiatasu ja tõuseb uuest aastats veelgi.

  2. Kairi ütles:

    Olen täpselt sama meelt. Laps on aias suurima osa päevast; ja kui ma olen tulnud toime mõttega, et ma ise näen oma last tunni hommikul ja kolm õhtul, sest ülejäänud osa on ta minu jaoks võõraste inimeste/maailmavaadete/tõekspidamiste keskel… ei ole mul rahast kahju. Head inimest eurode eest ei osta, aga vähemalt saan ma seeläbi tema tegevust natukenegi tunnustada. Igapäevaselt südamest tänan niikuinii. Ja minu sissetulek ei ole samamoodi suur.

  3. L. ütles:

    Kirjutatu põhjal võin öelda, et väga hästi lahendatud teavitused.

    Meil oli kevadel küsitlus, kas oleme nõus toitlustuse sisseostmisega, enamus ei olnud nõus või olid nõus, kui kvaliteet ei lange. Samuti anti kaks uut kohatasu varianti, et kumba eelistate. Nii palju, kui mina nägin, siis eelistati üksmeelselt ikka odavamat, kuid paljudel tekkis küsimus, et miks sellised numbrid, mida saab siis väiksema numbri eest rohkem ja mida saab suurema numbri eest rohkem.

    Kohatasu tõusu põhjendati rühmadesse uute õppevahendite ostmisega, näiteks vanad pusled pidid lastel peas olema. Kui pakuti lahenduseks, et rühmad (iga eagrupi kohta on kaks rühma) omavahel vahetaks puslesid, lauamänge, arendavaid mänguasju ja nii edasi, siis öeldi, et inventar on rühmapõhine. Kuluvate õppevahendite soetamine on muidugi põhjendatud, aga ma leian siiski, et puslede ja mängude kuhjamise asemel võiksid rühmad neid omavahel jagada olenemata kohatasu suurusest.

    Igatahes suvel selgus, et toitlustust hakataksegi sisse ostma, aga hindadest juttu ei olnud. Augusti teises pooles kirjutasin otse juhatajale ja küsisin, kas toiduraha tõuseb. Jah, 1. septembrist ligi 30% suurem. Lapsevanemaid lubati lähiajal teavitada, hinnatõusuni oli jäänud vaid nädal-kaks. Paljud saidki teada siis, kui hinnatõus oli juba ära olnud. Lasteaia kodulehel pole näiteks siiani teadet, et hind on tõusnud ja dokumentide alt leiab toidupäeva maksumuse kohta ainult vanad hinnad.

    Paraku kallima hinnaga tuli kehvem kvaliteet ja menüüs on nüüd kohukesed, saiakesed, küpsised, krõbinad, mahlajoogid, poolfabrikaadid, liha saavad kaks korda nädalas hakkliha näol. Kuna osad lapsevanemad on juba tagajalgadel, siis on lootust, et toitlustamine võtab taas vähe tervislikuma suuna. Lasteaia enda kokad panid kvaliteedile suurt rõhku ja varasem menüü oli lihtsalt suurepärane.

    Juhataja käest otse kuulsin ka seda, et kohatasu tõuseb 1.jaanuarist, aga mis summa peale, pole teada. Võib-olla teatatakse sellest hinnatõusust ka alles uue aasta alguses.

    Kuni toidu kvaliteedi langemiseni ja tekkinud infosuluni pidasin ka lasteaeda parimaks, aga käesolev aasta algas küll pettumusega.

    Minule hinnatõusud muidugi ei meeldi, sest neid tuleb uksest ja aknast, samas mehele tema alal pakutav palk on endiselt masuaegse palgaalanduse tasemel ehk pole ligilähedalgi sellele, mis 6-7 aastat tagasi. Aga kui palju on kõikvõimalikud hinnad selle ajaga kasvanud? Seega ma ei mõista üldse inimeste reaktsioone ja tundeid hinnatõusude suhtes hukka. Tekitab muidugi trotsi, kui aastast aastasse väljaminekud suurenevad, aga palk ei tõuse.

    Ilmselt on suur vahe ka selles, mitu last lasteaias käib, seda rohkem annab hinnatõus tunda. Minul on kolm lasteaias, järgmisest aastast ilmselt neli, kõigi eest tuleb täishinda maksta. Seega loomulikult ei ole ma väga õnnelik hinnatõusu üle. See muidugi ei tähenda, et ma seda põhjendamatuks või ebaõiglaseks pean, võtan seda lihtsalt kui paratamatust. 🙂

  4. Gätlin ütles:

    Lastetoetus tõuseb ka, seega ma küll ei näe probleemi, et kohamaks tõuseb just siis kui minu laps lasteaeda läheb 🙂 Ja mul ei ole rahast kahju kui selle saavad need, kes minu lapsega suurema osa päevas tegelevad, õpetavad jne.

  5. Kas see raha ka reaalselt läheb sinna, kuhu räägitakse? Kui jah, siis on arusaadav muidugi. Ma olen lihtsalt skeptiline veidi.

Lisa kommentaar

