Kooliraamatukoguhoidja argipäev

Posted: veebruar 19, 2015 in Uncategorized

6:30 Mobiiltelefoni äratus hakkab laulma. Vean end vaevaliselt voodist välja ja lähen pissile. Vannitoas on juba veidi selgem hetk ja mulle meenub, et täna hommikul ei pea süüa tegema, meil on kartulisalatit. Üritan kassile tableti kurku toppida, aga see ei õnnestu täna miskipärast. Peidan siis tableti hoopis toidu sisse ära ja panen järjepanu näljast karjuvale kassile toidu ette. Libisen tagasi voodisse, Eluka sooja kaissu.

6:44 Uus äratus. Seekord enam venitada ei saa. Marsin korteri teise otsa, hõikan lastetuppa “Äratus!” ja lähen vannituppa. Peapael ja näoõli. Lähen panen köögis salati taldrikutele valmis, et lapsed ei peaks külmkapikülma söögiga end ehmatama. Salatijäägid rändavad karpides minu ja Elukaga tööle kaasa, pakin neid. Lähen tagasi vannituppa ning järgnevad erinevad pesemis- ja meikimisprotseduurid, mille vahel käin oma viis korda lastetuppa hõikamas, et nad end riidesse paneksid.

7:20 Lähen ajan Eluka üles ja jõuan ka ise hommikusöögilauda. Lapsed on õnneks juba platsis. Varsti loivab kohale ka Elukas ja sööme neljakesi hommikust. See on ka pea ainus asi, kus meie graafikud hommikul klapivad. Kõik liiguvad erinevatel aegadel hambaid pesema, Mirith paneb veel viimaseid kooliasju kokku, mina jõuan lõpuks riidesse panema ja oma sõrmuseid mööda maja taga otsima. Elukas lahkub kodust esimesena.

7:45 Meie kolm astume ka uksest välja. Suundume kõik koos lasteaeda, kuhu jätame Meliani. Õnneks on lasteaed kodust vähem kui minuti kaugusel. Jube mugav.

8:05 Jõuame Mirithiga kooli. Tema läheb oma teed ja mina avan raamatukogu, kus on kari lapsi ukse taga. Alati, vahet pole, kas ma jõuan 7:30 või 8:10. Mõnikord mulle tundub, et nad tegelikult ei lähegi kunagi koju.

8:15 Algab esimene tund. Esimese tunni ajal on raamatukogu alati täis õpilasi, kellel on esimene tund vaba. Laenutame, tagastame, jutustame, kutsume korrale. Üritan e-kirju lugeda, mida alati ööga kahtlaselt palju tekib. Mingi hetk tundub seis rahulik ning jooksen ülemuse juurde. Võtan julguse kokku ja lähen sinna hinnapakkumine näpus, nimelt on mul plaanis raamatukokku veidike uusi tehnilisi vahendeid soetada. Põhjendan end hoolikalt ning mulle tundub, et minu jutul on edu. Ülemus lubab iti-mehega läbi arutada ja teada anda.

Edasi ma enam kella jälgida ei suuda. Mingi hetk tuleb kaup ja üritan uusi raamatuid arvele võtta. Selle käigus avastan, et enne-minu-aega on igavene segadus erinevate heli- ja videosalvestiste kirjetega. Hakkan neid korda tegema. Ükshaaval, sest muud varianti ei ole. Kaltsukast toodud ingliskeelsetele raamatutele on vaja täiesti uued kirjed luua, mis tundub täna võimatu ülesanne, sest pidevalt tuleb keegi midagi küsima ja ma pean otsast peale hakkama.

Kogu aeg toimub midagi. Viimasel ajal ei ole enam ühtegi tundi, mis oleks rahulik. Iga vahetund on nagunii loendamatu hulk lapsi, kes arvutis, kes laenutamas, kes midagi küsimas, kes niisama diivanil pikutamas. Aga ka tundide ajal käiakse õpikuid ümber vahetamas, koju ununenud raamatutele asendusi küsimas, õpetajad käivad lamineerimas, kontoritarbeid küsimas, raamatuid otsimas. Kokku vaid ühe tunni ajal ei ole ühtegi õpilast püsivalt raamatukogus. Kellelgi jääb tund ära, suur hulk õpetajaid on haiged, osa õpilasi saadetakse arvutist materjale otsima, mingid tundmatud logosärkidega noored teevad aega parajaks, gümnaasiumiõpilastel on plaanijärgne vaba tund. Iga tegevuse vahepeal käib keegi õpikut laenamas, on kaheosaliste õpikute vahetuse periood. Kuidagi kirjutan ära toimunud erialasektsiooni juhatuse koosoleku protokolli ja saadan vajalikele inimestele.

Millalgi keedan teevett, aga unustan teed teha.

11:30 On minu tavapärane lõunaaeg. Panen ukse lukku ja alustan salati söömist, kuni õppealajuhataja oma võtmega sisse tuleb. Kooli tulevad uued õpilased, kes on vaja sisse kanda, neile materjalid otsida, puuduolevad materjalid tellida. Tulevad järgmised õpilased õpikusooviga ja korraga ongi vahetund.

Eri aegadel jooksevad läbi viiendikud, kes käisid eile infootsinguvõistlusel, milleks ma raamatukogus harjutustunde andsin. Kõik tahavad rääkida, mis nad tegid ja mis küsimused olid. Kuulan huviga. Ka neljandat sama jutuga õpilast.

Ülemus tuleb koos itimehega ja arutame mu soovid veelkord läbi. Mulle tundub, et saan oma tahtmise ja süda hõiskab rõõmust. Lõpuks ometi peaks õpilaste elu kergemaks minema. Loodetavasti ei võta see kõik nüüd liiga palju aega. Kirjutan Elukale ja jagan oma rõõmu, sest tema aitas mul seda plaani kokku panna.

Millalgi keedan taas teevett, aga unustan teed teha.

13:00 Olen mitu korda maja peal edasi tagasi jooksnud. Tänased lehed on puudu, trükimasin olla katki läinud. Huvijuhi juurest oli vaja saabunud kontoritarbed kätte saada. Otsin remondimeest, et riiulile puuduvaid vidinaid saada. Käin õpetajatele lamineeritud asju ja tellitud raamatuid kätte viimas. Tööõpetuse õpetaja tuleb plaaniga, käime seda huvijuhiga katsetamas ja tundub, et läheb asjaks ning minu uued riiulijagajad saavad väga põnevad olema.

Mulle tuleb meelde, et lõuna jäi söömata. Panen ukse uuesti lukku ja üritan süüa. Umbes kahe minuti pärast kõlab koputus. Annan alla ja viin toidu külmkappi ära. Panen teevee kolmandat korda keema, aga… aga unustan teed teha!
Käin huvijuhiga asju arutamas. Teen raamatukogu blogisse sissekande jaanuarikuus saabunud uutest raamatutest.

Helistan emale ja uurin, kas ta saab homme minu eest OTTi minna, enne kui meile külla tuleb. Mu vend on perega Eestis ja nad tulevad just homme külla, nii et ma ei raatsi ise OTTi minekule aega kulutada. Aga kraami on sealt vaja. Saab küll, jee!

13:30 Kõht on tühi. Näksin sahtlist porgandit ja vaagin raamatukogus istuvat rahvast – kas ma julgen minna taharuumi sööma? Otsuseks on ei, kuna üht õpilast ei raatsi ma järelvalveta jätta. Pisematel õpilastel on juba tunnid läbi ja raamatukogu täitub nendega järjepanu. Nagu lohepead – üks läheb ära, kaks tuleb asemele. Panen teevee neljandat korda keema ja lõpuks ometi teen ühe tassi teed, mille suudan ära juua 40 minuti vältel, mis on rekord, tee on veel soe. Tavaliselt on tee lõpp külm – ja ma joon teed suletud termostassist.

14:05 Suurematel “püsiklientidel” saavad ka tunnid läbi. Kes vajab õppimisel abi, kes pastakat või joonlauda, kes jooksutas arvuti kokku, kes tahab arutada loetud raamatut, kes on haige ja tahab lihtsalt kurta. Meie koolis toimus ülelinnaline Nuputa võistlus ja õpilased käivad muljeid jagamas – osalejad võistlusest ja teised on lihtsalt elevil, et maja on võõraid lapsi täis.
Pisikesed kipuvad oma koolimänguga (jep, nad mängivad peale kooli koolis kooli) liiga valjuks ja pean neid mitu korda korrale kutsuma.
Terve selle aja olen üritanud uute raamatute arvelevõtmist lõpetada, mille tulemusena ootab mind 13 lehte (ehk 182 töötlemist vajavat teavikut) vöötkoodikleebiseid. Vahepeal loen e-kirju. Raamatukogus on üleval näitus ja lapsed saavad oma lemmiku poolt hääletada pisikeste kleepsude abil. Läbi kogu päeva jagan kleepse. Ka gümnaasiumipoisid otsustavad hääletusest osa võtta ja lausa vaidlevad, millise poolt hääletada.
Lisaks kustutan vanade ajakirjade kirjeid, mida enam vaja pole – seegi aeganõudev protsess, sest nendega on seotud nö kummitused, ehk ajakirjade aastakirjed, kuigi ajakirjad ise on juba maha kantud. Seega tuleb taaskord kõike ükshaaval teha.

Mulle meenub alles nüüd, et täna on kolmapäev. Helistan Mirithile ja räägin talle, et ta peab õe lasteaiast ära tooma, kuna Elukas jääb täna veidi kauemaks tööle, juhendan teda, mida nad süüa võiksid. Kolmapäeviti käime me paari töökaaslasega kuskil istumas ja kesknädalat tähistamas. On kolmapäev!

15:00 Hakkab natuke rahulikumaks jääma, pisemad peale-tunde-raamatukogus-tšillijad hakkavad kodu poole või trenni sättima. Suured istuvad veel edasi. Ajame juttu. Esimest korda päeva jooksul on mul aega oma kalendermärkmik ette võtta ja seda täita ning tehtud asju maha kriipsutada. Selle nädala veel tegemata viiest tööülesandest sai vaid kaks tehtud. Homseks kirja politseiga kohtumine, vaja mõelda, mis ma süüa teen külalistele… Saabunud töövihikud jäidki riiulisse panemata, sest olin täna üksi tööl ja tagaruumitööd teha ei saanud. Õnneks oleme homme kahekesi, nii et lükkan kõik tegemata asjad homsesse.

16:00 Läheme pubisse ja lahkame maailma asju. Viimastel nädalatel olen sealt peale kella 21 koju laekunud, nii toonitan täna mitu korda, et pean vähemalt kell 18 kodus olema, mul on homme külalised ja niiii palju teha.

19:20 Jõuan siiski lõpuks koju. Elukas on ka saabunud ja teeb süüa. Meisterdan salati ja suundun diivanile arvutisse. Vastan kirjadele, piilun FB-sse, vaatan, mis seriaalid eile tulid. Vaatan ära mõne seriaali, söön õhtusööki. Kurjustan lastega, kes pidid toa ära koristama, sest h o m m e tulevad k ü l a l i s e d.

21:10 Istume Eluka ja Karlaga koos diivanil ning koostame üht Elukale vajalikku dokumenti. Koostame ja koostame, loeme ja arutame. Elukas arvab lõpuks, et sobib küll ja kinnitab ära. Tunne on uhke ja ootusärev.

22:30 Vaatan veel mõne seriaali ja Youtube video. Söön laste sünnipäevast ülejäänud porgandit ja kaalikat ning joon pokaali veini. Nämm.

23:35 Suikun diivanil unne.

Hommikul selgub, et tegemist on ühega neist kordadest, kui Elukas ei suudagi mind enam üles ajada ning ma ärkan hommikul, olles ikka diivanil, 7:10 tema äratuse peale, mis on selge sissemagamine. Siis on kiire-kiire ja kõik algab otsast peale…

Kommentaarid
  1. reet ütles:

    Teil on väga ontlik kass, ei ohustagi lauale valmis pandud salatit.

    • mormelar ütles:

      Ta on üldiselt hästi sõnakuulelik, aga kui keegi ei näe, üritab ikka toitu varastada. Siin vist mängib rolli see, et sööb paar minutit enne kõhu täis.

  2. verxu ütles:

    Mul küll ei ole nii palju vahetunde ja lapsi, kuid lõunat sööma ei jõudnud ka terve eelmise nädala… Paraku pubisse ka mitte.

  3. Helen ütles:

    Väga nauditav lugemine 🙂 Ja koolielu on selline suht kõigi jaoks, kes oma tööd vähegi tõsiselt võtavad 🙂 Mõnus äratundmine tekkis. Ning pärast tööd pubisse ei ole ma küll kunagi jõudnud, aga ka see kõlab VÄGA hästi ja väga Waterloo Road 😀

Lisa kommentaar

